Az etikus szó az amiről oly sokan gondolják, hogy elcsépelt, pedig közel sincs így. Talán újra divatba jön és nem csak maga a szó, hanem az etikus magatartás is. Az etikusság a jóra való késztetés tulajdonképpen, a természetes beépített radarunk arra, hogy ne ártsunk senkinek, inkább segítsük mások életét és önmagunkét. Az etikusság meghatározza a személy magatartását, életszemléletét és gondolkodásmódját. Jó, ha nem csak a magánéletünkben, a mindennapjainkban, a hobbinkban, hanem a munkánkban is ügyelünk rá és alkalmazzuk. Mára sajnos nem evidens és ez mellett nem lehet szó nélkül elmenni.
Cikksorozatunkban az etikus bloggerkedésről, etikus újságírásról, etikus interjú készítésről és hasonló témákból fogunk nektek írni.
Hogy hogyan lehet egy blogger, egy cikk, egy újságíró, egy interjú etikus?
Tarts velünk és megtudhatod. Az, hogy vitaindítóak lesznek-e a témák? Nem tudjuk, de a legfontosabb, hogy beszéljünk róla, mert fontos és nem elhanyagolható! Kell!
ETIKUS KOMMUNIKÁCIÓ
Sajnálatos módon egy érdekes jelenség ütötte fel a fejét az online világban, amire többször és több alkalommal hívtuk fel a figyelmét a bloggereknek. A helyzet annyira megváltozott, hogy muszáj róla nem csak beszélni, hanem írni is.
Mi történt, mióta kialakult a veszélyhelyzet Magyarországon a korona vírus miatt? Rengeteg ember vesztette el az állását, a színészeken keresztül a zenészeken át az újságírókig. Nagyon sok szerkesztőség küldte el az embereit fizetetlen szabadságra, és a szabadúszó újságíróknak meg vagy tudtak fizetni kevesebbet, vagy egyszerűen nem fizettek.
Mi történt ekkor?
Több online magazin nem a szakújságírókra figyelt, próbálta megtartani a munkájukat, hanem elkezdték felkeresni azokat a bloggerket, akiknek az írásait jónak tartják és adtak egy újabb platformot, megjelenési lehetőséget számukra. Ez még jó is lehetne, de hol kint lehetett a nevük, mellette a blogjuk elérhetősége, hol nem. Ez persze minden esetben megállapodás kérdése, ami általában messenger üzenetben, emailban történt, de szerződés, megállapodás nem minden esetben jött létre.
Nagyon sok bloggert is megkerestek a BloggerKépző Facebookon létre jött zárt csoportból és kínáltak nekik újabbnál újabb lehetőségeket.
Ezzel mi a gond?
Az, hogy senki nem szeret ingyen dolgozni, még a blogger sem.
Tőlünk többször kérdezték már meg a bloggerek, hogy írtak 3,4,5 ingyen cikket, ami látványosan szét is lett dobva, volt rá reakció, kommentek, de nem akarnak fizetni nekik és az oldalára sem jutottak el az olvasók.…Nem profitálnak belőle hosszabb távon.
Hát persze, hogy nem, mert itt jön az amit annyiszor mondtunk el, hogy a bloggerkedés egy olyan hobby, amiből Magyarországon elvileg nem lehet megélni, amíg nem kérsz érte pénzt! És páran hiába szeretnének megélni belőle, ha sokan mindig mindent ingyen elvállalnak hírnévért, reklámért.
Miért kérne pénzt egy blogger, aki csak úgy írogat?
Hát egy blogger nem csak úgy írogat, hanem tanul, fejleszti magát és szorgalmasan megy előre, építeni próbálja a saját énmárkáját. Illetve azt ne felejtsük el, hogy akik őt felkérték egy pár cikk megírására, azok azt az illetőt előtte lemonitorozták, tetszett a munkája és ami a legfontosabb az sok ingyen cikk után ő be is bizonyítja, hogy el tud jutni az emberekhez, azaz pénzt generált. Lehet nem tökéletes a munkája, mert csak “blogger” és nem szakképzett újságíró, de fent tudja tartani a közösség figyelmét. Ezért neki nem jár pénz? Ő is dolgozott azzal a cikkel, az idejét rászánta, amit mással is tölthetett volna.
Két problémám van ezzel a történettel:
- Az online újságok gyakorlatilag kihasználják a bloggereket, és ingyen tartanak fent egy általuk nem képviselt tartalomgyártást.
- A bloggerek képzés itt jön elő, hogy nagyon is fontos, és amiatt a BloggerKépző munkája felértékelődik, amikor azt jelezzük a bloggernek, hogy “tudod te egyáltalán mennyit érsz?”
Mi lenne az etikus?
Először is a blogger legyen tisztában a saját és általa képviselt munkával. Az idejét senki nem fogja kifizetni, ha nem tudja mennyit ér! Megfizetni, ha nem is a szakújságírók fizetését nézve, de valamennyi neki is jár!
Amikor valakit felkérnek egy ilyen “lehetőséggel” rögtön az elején tisztázni kell, hogy jó, 2 cikk ingyen, de akkor beszéljünk az utána lévő időszakról!
“Ha térjünk vissza rá” a válasz akkor forduljon meg és menjen el, mert sosem fognak neki fizetni, időhúzás, míg találnak egy következő ingyen tartalomgyártót. De ne felejtsük el, hogy az adott bloggert valaki leellenőrizte tudja mi az erőssége, mi a gyengéje, és miért akar vele dolgozni!
Érthető a mézesmadzag, hogy “újabb felületen tudsz megjelenni, meg sokkal több emberhez érsz el”, de azoknak a feltételeit is a online magazin adja, amibe általában nincs beleszólása az adott bloggernek!
Van akinek fizetnek. Tudjuk, és tapasztaljuk mi is. Csináltak rá vállalkozást, elküldik a számlát, és ha nem is rögtön, de érkezik nekik az utalás. Van aki ebből él, és nem szakképzett újságíró.
És mi van a másik féllel? Mi van azokkal, akik tényleg éveken át tanultak, majd diplomáztak újságírásból és azt látják, hogy egy kis bloggerke jön és kiteszik a cikkét, “én meg éhen halok?”
Milyen képet mutat ez egy olyan magazinnál, ahol nagyon sok mindennek össze kell állni egy adott arculathoz, kommunikációs stílushoz? Nem lesz talán egy kissé kaotikus az a tartalom, amit eddig gyártottak? Kinek nő az ázsiója egy ilyen nem éppen win – unwin kapcsolatban? Melyik félnek jó ez? Talán csak a hirdetőnek és a magazin vezetőinek, tulajdonosainak?
A jelenség minden szereplőjével beszélgettünk.
Tudjuk azt is, hogy a korona vírus okozta állapotból még senki nem látja az alagút végét, de ilyen szinten bárkit kihasználni: nem fer.
Egy jó bloggert eleinte megvezethetnek egy-két ingyen cikkel, de ha az a blogger nem lát semmi más alternatívát, arra vonatkozóan hogy neki ebből jövője, pénze lehet, nem fog írni ingyen, csak azért mert blogger!
Mindig voltak és lesznek is olyan bloggerek akik “majd megírják ingyen” de lehet ők sem sokáig, mert egy idő után belefáradnak, mivel a munkájukat nem becsülik meg, kihasználják…és ez bizony nem szerencse kérdése! Egy idő után mindenki eljut arra a szintre, hogy a munkájáért jogosan fizetést szeretne kapni. De ehhez az kell, hogy felismerjék a blogger értékét!